Jak grać?

O grze

W Business Zone wcielasz się w postać młodego polskiego przedsiębiorcy, który po studiach postanawia założyć firmę. Masz do wyboru dwie ścieżki rozwoju – założenie agencji reklamowej lub firmy zajmującej się dekoracją wnętrz. Na koncie masz 10 tysięcy, które udało Ci się odłożyć, do tego bank udzielił Ci linii kredytowej na wysokość 100 tys. zł (oprocentowanej 12% w skali roku).


1. Cele gry

Celem gry jest utrzymanie się na rynku zarobienie jak największej sumy pieniędzy. W miarę rozwoju firmy, mogą pojawić się propozycje jej sprzedaży i wejścia na wyższy poziom do „prawdziwego biznesu”. Decyzja o sprzedaży firmy na pierwszym i drugim poziomie należy do gracza. Trzeba jednak pamiętać, że nie sprzedając firmy, nie mamy możliwości wygrania gry i zdobycia w rankingu pozycji premiowanej nagrodami (jeśli gramy jako uczestnik konkursu). Inwestorzy mogą też próbować zmusić zawodnika do sprzedania firmy, np. podbierając mu najlepszych pracowników. Nie da się grać w nieskończoność – po kilkudziesięciu latach gra wymusza przejście na emeryturę, a problemy zdrowotne właściciela firmy pojawiają się już wcześniej.

Gra polega głównie na zdobywaniu i realizowaniu zleceń oraz rozwijaniu firmy – nabywaniu i sprzedawaniu sprzętu, zatrudnianiu pracowników, dbaniu o reklamę. W pozyskiwaniu zleceń bardzo pomaga reputacja – im wyższa, tym ciekawsze zlecenia mogą Ci się trafić. Przegrywasz, kiedy stan Twoich dostępnych środków spadnie poniżej zera.

BZ jest grą turową – zwykle akcje, które wykonasz w bieżącej turze przyniosą konsekwencje w następnej. Jedna tura symbolizuje jeden tydzień.


2. Gra

Zakładki na górnym menu służą do przełączania się między widokami. Aby zakończyć turę należy nacisnąć pomarańczowy przycisk „zakończ turę” w prawym rogu ekranu. Znajdują się tam też informacje o dostępnych środkach, stanie konta, reputacji a także o dostępnych punktach tury. Jako właściciel przedsiębiorstwa nie bierzesz udziału w realizacji zleceń, ale na każdą turę masz 40 godzin (jednostek czasu tury), które możesz przeznaczyć na różne czynności – pozyskiwanie zleceń, motywowanie pracowników, opłacanie faktur, rozdawanie zadań przy zleceniach etc.

A. Biuro

- Widok wnętrza Twojego biura pokazuje Ci, na jakim etapie rozwoju jest Twoja firma. Jeśli posiadasz choć jeden egzemplarz danego wyposażenia, powinien pojawić się w Twojej siedzibie.
- w wiadomościach, które widzisz na dole ekranu, znajdują się informacje o konsekwencjach wydarzeń z poprzedniej tury, okazjach, kontrolach urzędowych, windykacji niezapłaconych faktur etc.
- w oknie w prawym dolnym rogu możesz zobaczyć swój stan konta, wysokość dostępnych środków, stan reputacji, datę, a także wyłączyć dźwięk i uruchomić asystenta (nieaktywne)

B. Klienci

- na mapie zaznaczone są siedziby Twoich potencjalnych klientów. Czytaj uważnie ich opisy i jeśli ktoś wydaje Ci się atrakcyjnym klientem, wyślij mu swoją ofertę. Jeśli uzna ją za interesującą, w następnej turze otrzymasz od niego propozycję zlecenia. W każdej turze możesz wysłać tyle ofert, na ile pozwala Ci pozostała liczba punktów tury.

C. Sprzęt

Jeśli nie posiadasz jakiegoś sprzętu potrzebnego przy zleceniu, Twoi pracownicy nie będą mogli go realizować. W lewej kolumnie możesz wybrać i kupić sprzęt i oprogramowanie. Zamówiony sprzęt przyjedzie w następnej turze. W prawej widzisz sprzęt, który już posiadasz. Po rozwinięciu opisu danego przedmiotu, możesz zobaczyć, na ile dany sprzęt jest zużyty i przeznaczyć środki na jego konserwację. Możesz też go sprzedać, jego cena będzie zależała od stopnia zużycia.

D. Pracownicy

Kolumna po lewej to kupka CV, które leżą na Twoim biurku. Na każdym możesz przeczytać kilka zdań o potencjalnym pracowniku. Uważaj – niektórzy lubią ubarwiać. Pracownicy mają różne wymagania finansowe i chcą pracować na różne umowy. Umowy różnią się stawkami PIT i ZUS, które będą odciągane z Twojego konta co miesiąc. Dodatkowo, jeśli będziesz chciał zwolnić pracownika zatrudnionego na umowę o pracę, musisz liczyć się z wypłatą odprawy, jej wysokość zależy od tego, jak długo u Ciebie pracował. Z kolei osoby pracujące na umowę o dzieło i zlecenie bywają mniej zmotywowane i zdarza im się odejść z firmy bez zapowiedzi. Jeśli zdecydujesz się zatrudnić pracownika, będzie w Twoim biurze punkt o ósmej rano na początku następnej tury.

Prawa kolumna to kartoteka z Twoim zespołem. Poza informacjami o zarobkach, możesz też sprawdzić, jak pracownik jest zmotywowany i poświęcić kilka punktów tury na motywującą rozmowę lub zwolnić go. Jeśli pracownik jest chory, jego kartoteka jest przygaszona i musisz poczekać, aż wróci do zdrowia, nie musisz się jednak przejmować jego pensją za czas choroby.

Pracownicy mogą być na różnych szczeblach rozwoju, kolejno: stażysta, pracownik, doświadczony, specjalista i mistrz. Na każdym poziomie ich bazowa wydajność jest określona i wynosi odpowiednio 10, 20, 30, 40 i 50 roboczogodzin na turę. Pracując przy zleceniach pracownicy zdobywają doświadczenie i awansują. Wiąże się to zawsze z niewielką podwyżką i wzrostem ich wydajności oraz motywacji. Tempo awansu i trwałość motywacji są indywidualne u każdego pracownika.

E. Zlecenia

To najważniejszy z widoków. Po lewej widzisz zlecenia, które możesz wziąć. Masz informacje o kosztach, terminie, szacowanych roboczogodzinach do poświęcenia, a także o potrzebnym sprzęcie. Jeśli nie posiadasz jakiegoś elementu wyposażenia, jego nazwa będzie wyświetlona na czerwono. Jeśli zdecydujesz się przyjąć zlecenie, umowa wejdzie w życie w następnej turze. O ile nie prowadzisz kampanii reklamowej, ani nie pozyskujesz zleceń wysyłając oferty w widoku „Klienci”, w każdej turze otrzymasz jedną nową propozycję zlecenia, każde z nich ma indywidualnie określony czas, przez który możesz się na nie zdecydować.
Niektóre zlecenia wymagają poniesienia zewnętrznych kosztów. Fakturę otrzymasz po zakończeniu takiego zlecenia.

W prawej kolumnie znajdują się zlecenia, które już wziąłeś. Jeśli w lewym górnym rogu karteczki jest ikonka wózka – zlecenie nie może być rozpoczęte. Musisz kliknąć na zagięty róg kartki i w zakładkach „pracownicy” i „sprzęt” przydzielić zadania. Możesz realizować wiele zleceń równocześnie, jeśli tylko masz odpowiednią ilość sprzętu i pracowników. Z każdym zrealizowanym w terminie zleceniem rośnie Twoja reputacja, w niektórych przypadkach jest to znaczny wzrost.
Jeśli nie zdążysz w terminie, otrzymasz wynagrodzenie, ale Twoja reputacja się nie zmieni. Ryzykujesz też, że klient się zdenerwuje i zerwie zlecenie – nie otrzymasz wtedy wynagrodzenia, stracisz reputację i możesz zapłacić karę umowną. Jeśli sam zerwiesz zlecenie, wiąże się to ze spadkiem reputacji i karą umowną, jeśli była przewidziana.

F. Płatności

W lewej kolumnie piętrzą się faktury. Zarówno wystawione przez Ciebie jak i otrzymane. Musisz pamiętać, aby spłacać swoje zobowiązania w terminie – w przeciwnym razie wierzyciele szybko Cię zwindykują, a Twoja reputacja na tym straci. Niestety – nie wszyscy Twoi klienci płacą na czas. Jest za to niewielka grupka tych, którzy zapłacą wcześniej. Są to jednak niestety głównie małe firmy należące do Twoich znajomych.

W prawej kolumnie możesz dowiedzieć się więcej o finansach Twojej firmy. Podatek PIT5 płacisz raz w roku, w wysokości 18% od zysków (czyli tylko jeśli osiągnąłeś zysk).

Co miesiąc płacisz ZUS i PIT4 za pracowników, pieniądze za obsługę księgową, wynajem biura (ich wysokość zależy od wielkości Twojej firmy). Musisz też za coś żyć, nawet jeśli Twoja firma jest mała i będziesz spał w biurze, na jedzenie wydasz przynajmniej 500 złotych.

Linia kredytowa, z której korzystasz, jest oprocentowana – 12% w skali roku, choć w miarę rozwoju gry ta stawka może się zmieniać. Im wyższy masz debet, tym wyższe odsetki płacisz co miesiąc. Natomiast jeśli jesteś nad kreską, bank będzie co miesiąc wypłacał Ci ok 4% odsetek od Twoich oszczędności.

Klikając na przycisk „Historia płatności” możesz prześledzić operacje na Twoim koncie z ostatnich kilku tur.

G. Reklama

W lewej kolumnie masz propozycje kilku kampanii, które możesz zlecić. Każda z nich ma różną cenę, czas trwania, zwykle na ich przygotowanie będziesz też musiał trochę poczekać. Ich rezultatem może być zwiększenie się liczby dostępnych co turę zleceń oraz, w niektórych przypadkach, trwały wzrost reputacji.

W prawej kolumnie możesz obejrzeć status zamówionych kampanii.


3. Zakończenie

Gra jest dość trudna, ale możliwa do przejścia. Stawki, terminy, konsekwencje etc. nie różnią się zbytnio od rzeczywiście występujących obecnie w biznesie.